Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÜnal, Yurdagül
dc.contributor.authorÖzenç Uçak, Nazan
dc.date.accessioned2019-10-23T11:20:56Z
dc.date.available2019-10-23T11:20:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/Ünal ve Uçak.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/10830
dc.description.abstractIn this article Hacettepe University Department of Information Management and University of North Carolina at Chapel Hill School of Information and Library Science undergraduate students’ views and behaviours concerning plagiarism and cheating were examined. By comparing opinions and thoughts about plagiarism and cheating of students who were studying in the same discipline at two different universities, effects of differences of awareness, education, behaviours of academicians and measures taken by the universities have been studied. Descriptive method was used in this study and data were collected through a questionnaire. 193 undergraduate students out of 285 from Hacettepe University Department of Information Management and 107 undergraduate students out of 127 from University of North Carolina at Chapel Hill School of Information and Library Science have answered the questionairre during the 2014-2015 academic year. Awareness about plagiarism, cheating and unethical behaviours, the reasons that lead to plagiarism and opinions related to preventing these have been tried to be determined. According to the findings, the students in both schools are familiar with plagiarism but they continue to get involved in unethical behaviours. It is found out that there are differences between students with regard to their research skills and education levels about plagiarism which leads us to the fact that the reasons of plagiarism are directly relevant to the prevention methods to follow. All University of North Carolina at Chapel Hill School of Information and Library Science students already knew about plagiarism and research during their primary or secondary school education, before being admitted to the university. However, the majority of Hacettepe Univer-sity Department of Information Management students (73%) received their first education on plagiarism and how to conduct reseach only during their university years. Another significant finding underlines how distinct appli-cations of detection and prevention of plagiarism at these two universities have an impact on studnet plagiarism
dc.language.isotur
dc.publisherHacettepe Üniversitesi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAkademik sahtekârlık
dc.subjectintihal
dc.subjectKopya
dc.subjectÖğrenci davranışları
dc.subjectAcademic dishonesty
dc.subjectPlagiarism
dc.subjectCheating
dc.subjectStudent behaviours
dc.titleFarklı Eğitim ve Kültürlerdeki Üniversite Öğrencilerinin İntihale İlişkin Görüş ve Davranışları
dc.title.alternativeViews and Behaviors of University Students from Different Educational and Cultural Settings towards Plagiarism
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.ozetBu makalede Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü ve University of North Carolina at Cha-pel Hill School of Information and Library Science lisans öğrencilerinin intihal ve kopya konusundaki görüş ve davranışları incelenmiştir. Bu amaçla farklı iki Üniversitede benzer alanlarda eğitim gören öğrencilerin in-tihal ve kopya konusundaki görüş ve düşünceleri incelenerek, öğrencilerin farkındalıklarının, alınan eğitimin, akademisyenlerin ve üniversitenin konuyla ilgili yaptırımlarının öğrenci davranışları üzerine etkisi karşılaştırıl-mıştır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmış ve veriler anket tekniği ile toplanmıştır. 2014-2015 akademik yılında Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümüne kayıtlı toplam 285 öğrencinin 193’ü (%68), University of North Carolina at Chapel Hill School of Information and Library Science’de 127 lisans öğrencisinin 107’si (%84) ankete yanıt vermiştir. Araştırmada öğrencilerin intihal konusundaki farkındalıkları, kopya çekme ve etik dışı davranış alışkanlıkları, intihale neden olan unsurlar ve bunların önlenmesine ilişkin görüşleri saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin intihalin ne olduğunu bildiği ancak etik dışı davranışlarda bulunduğu görülmüştür. Öğrenciler arasında araştırma becerileri ve intihal ile ilgili alınan eğitim düzeyi, intihal yapma nedenleri ve caydırıcılık konusunda alınacak önlemler açısından farklılıklar olduğu saptanmıştır. University of North Carolina at Chapel Hill School of Information and Library Science’de eğitim gören öğrencilerin tamamının üniversiteye gelmeden önce, ilk ve orta eğitim düzeyinde “intihal” ve araştırma konularında bilgi sahibi oldukları, Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü öğrencilerinin ise bu kavramla ve nasıl araştırma yapılacağı ile ilgili ilk bilgileri büyük çoğunlukla (%73) üniversite eğitimleri sırasında aldıkları görülmüştür. Araştırmada bir diğer önemli bulgu da uygulamalar, yaptırımlar ve cezalar ile ilgilidir. Elde edilen sonuçlar yaptırımların caydırıcılığı konusunda üniversitelerin uygulama farklılıklarının intihal üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır.
dc.relation.journalEdebiyat Fakültesi Dergisi
dc.contributor.departmentBilgi ve Belge Yönetimi
dc.identifier.volume34
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage179
dc.identifier.endpage194
dc.fundingYok


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster