dc.contributor.author | Ekici, Selda | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Bülent | |
dc.date.accessioned | 2019-10-23T10:32:22Z | |
dc.date.available | 2019-10-23T10:32:22Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/10756 | |
dc.description.abstract | The basics of reading habits taking in the family and preschool educational institutions in early childhood. Therefore, It is important the reading habit readiness adequacyof preschool educational institutions.This study was carried out for evaluation about reading habitreadiness adequacyof kindergartens in Ankara. State kindergartens affiliated to MoNE within16 district located within Ankara Metropolitan Municipality borders makes up the area of this research.The sample of this research consists of6 district, 50 schools and 249 teachers. Descriptive methodwithquestionnaire, observation and interviewing techniques are used in this research. According the results obtained from this study, in terms of the reading habit readinessof kindergartens have positive and negative situations.Examples of positive situations is shown teachers’attitudes and awareness about the importance of preschooltermand readinghabit readiness implementation in this term and childrens’ positive attitudes against reading. Examples of negative situations of reading habit readiness education is shown inadequaciesof familiesand training deficiencies of teachers in this topic, physical inadequaciesof kindergartens, library and material deficiencies of kindergartens. Thehypothesis defined “Reading habit readiness functions of state kindergartens affiliated to MoNE in Ankara are not exactly in a position tofulfill” has been confirmed as the result ofthe research. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.publisher | TKD | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.subject | Fatih Projesi | |
dc.subject | Bilgisayar Destekli Eğitim | |
dc.subject | Bilişim Teknolojileri | |
dc.subject | Okul öncesi dönem | |
dc.subject | Okuma gelişimi | |
dc.subject | Okuma stratejileri | |
dc.subject | Çocuk gelişimi | |
dc.subject | Reading habit | |
dc.subject | Reading habit readiness | |
dc.subject | Preschool education | |
dc.subject | Preschoolterm | |
dc.subject | Child development | |
dc.subject | Ankara | |
dc.title | FATİH projesi üzerine bir değerlendirme (An evaluation on FATIH project) | |
dc.title.alternative | An Evaluation on FATIH Project | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.description.ozet | Okuma alışkanlığının temelleri erken çocukluk döneminde ailede ve okul öncesi eğitim kurumlarında atılmaktadır. Bu nedenle okul öncesi eğitim kurumlarının okuma alışkanlığına hazırlık açısından yeterli olmaları önemlidir.Bu çalışma, Ankarada’ki anaokullarının okuma alışkanlığına hazırlık açısından yeterliliklerini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma alanını, Ankara Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yer alan 16 ilçede bulunan devlet anaokulları oluşturmaktadır. 6 ilçe, 50 okul ve 249 öğretmen ile örneklenen araştırmada betimleme yöntemi ile anket, gözlem ve görüşme teknikleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, anaokulları okuma alışkanlığına hazırlık anlamında hem olumlu hem deolumsuz durumlara sahiptir.Öğretmenlerin okul öncesi dönemin önemi ve okuma alışkanlığına hazırlık uygulamalarının bu dönemde gerçekleştirilmesi konusundaki tutumları ve farkındalıkları, çocukların bu dönemde okumaya karşı olumlu tutumlara sahip olması olumlu durumlara örnek olarak gösterilmektedir. Ailelerin bu konudaki yetersizlikleri, öğretmenlerin bu konudaki eğitim eksikleri, okulların fiziki yetersizlikleri ve kütüphane, materyal anlamındaki eksiklikleri okuma alışkanlığına hazırlık eğitimini olumsuz etkileyen durumlardır. Elde edilen sonuçlara göre, “Ankara’da bulunan devlet anaokulları çocuklarda okuma alışkanlığına hazırlık açısından işlevlerini tam olarak yerine getirebilecek durumda değildir” biçiminde oluşturulan hipotezimiz doğrulanmıştır | |
dc.relation.journal | Türk Kütüphaneciliği | |
dc.contributor.department | Bilgi ve Belge Yönetimi | |
dc.identifier.volume | 27 | |
dc.identifier.issue | 2 | |
dc.identifier.startpage | 317 | |
dc.identifier.endpage | 339 | |
dc.funding | Yok | |