Ara
Toplam kayıt 50, listelenen: 1-20
LGS Türkçe Sorularının Öğretim Programı, Ders Kitabı ve Bilişsel Alan Sınıflaması Açılarından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The main purpose of this study is to answer the Turkish questions of the High School Entrance Examination (LGS); The aim of this study is to examine the sample questions published in Turkish, 8th grade textbook activities ...
Karma Testlerde Kayıp Verilerin Değişen Madde Fonksiyonuna Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
This research is aimed at examining the effects of Markov chain Monte Carlo (MCMC), multiple imputation (MI) and expectation maximization (EM), which are methods of coping with missing data, on the differential item ...
Yerel Çevreye ve Deneyimlere Dayalı Yazma Becerisi Geliştirme Programının Hazırlanması ve Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The main purpose of the current study is to investigate the effect of the writing
skill development program based on local environment and experiences on the
development of the writing skills of 5th graders. In this ...
Tampon Çözeltiler Konusunda Zihinsel Modellerin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The aim of this study was to determine the mental models of chemistry teacher candidates about buffer solutions. The sample group consists of 35 chemistry teacher candidates attending the Faculty of Education Chemistry ...
Pıaac 2015 Türkiye Performansının Yapay Sinir Ağı ve Regresyon Analizi Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
In this study, the data of the “Program for the International Assessment of Adult Competencies - (PIAAC)” carried out by the OECD to evaluate adult skills were examined by regression analysis (LR) and artificial neural ...
Öğretmenlerin İş Yükü ile İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-14)
Education is the most important system that enables the development and progress of the society and builds the future of the country. The indispensable part of the education system and the person with the most important ...
Öğretmen Yetiştirme ve Atanmasına İlişkin Azerbaycan ve Türkiye Yasal Düzenlemelerinin Karşılaştırılması ve Azerbaycan İçin Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
One of the most important regulations for the development of education systems is
the regulations regarding teacher training and appointment. The aim of this research
is to examine the regulations on teacher training ...
Yazma Stratejilerinin Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilgilendirici Metin Yazma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The aim of the research is to support the development of informative text writing skills of gifted students with the strategies of books and biography writing frameworks that we work with. The research is carried out with ...
Resimli Çocuk Kitaplarının 5 Yaş Çocuklarının Bakış Acısı Alma Becerisi ve Dil Gelişimine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
This research is conducted to examine the effect of Language Development and Perspective Taking Education on the language and perspective taking skills of 5 years old children. Pre-test post-test quasi-experimental design ...
Resimli Öykü Kitabı Okuma Etkinliklerinin 3 Yaş Çocuklarının Dil Gelişimleri ve Sosyal Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The purpose of this thesis is to investigate the impact of picture story book reading activities on the language development and social skills of 36-48 month-old children. The effects of activities on children's language ...
Günlüklerle Desteklenmiş Araştırmaya Dayalı Öğretim Stratejisinin Biyoloji Programı Öğrenme Çıktıları Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-23)
In this study, it is aimed to examine the effect of journal assisted inquiry-based
biology teaching (JAIBBT) on the learning outcomes of secondary school biology
curriculum. The study was carried out with 73 students ...
Göz İzleme Yönteminden Elde Edilen Ölçümler ile Test ve Madde İstatistikleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The aim of this research is to examine the relationships between time, location and count-oriented visual measurements obtained from a wearable eye tracker and test and item statistics. With this purpose, first of all, an ...
Posner’ın Program Türlerine Göre Ortaokul İngilizce Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüş Ve Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
This study was conducted to investigate the middle school English language teaching curriculum based on English teachers’ views and experiences according to five concurrent curricula defined by Posner. Employing phenomenological ...
Ev Okuryazarlık Ortamı ve Ebeveyn Okuma İnançlarının Çocukların Okuma Motivasyonları İle İlişkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The development of the preschool child is directly influenced by family characteristics, home setting, and the environment in which they grow up. The opportunities offered to the child during this period play an important ...
Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarının Korunum Kavramını Kazanma Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The aim of this study is to determine the conservation levels of 5-6 year old children in preschool educational institutions. In this study, number, length, volume (liquid), and area conservations were investigated. The ...
Ankara İli Kamu ve Özel Lise Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri ve Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-04)
The main purpose of this study is to examine the future expectations and self-efficacy of public and private high school students studying in nine central districts of Ankara according to various variables. The research ...
Öğretmenlerin Özerklik Algısının Ortaöğretim Öğrencilerinin Dönem Sonu Başarı Puanını Yordama Gücü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
This study aims to investigate the predictive power of teachers’ autonomy perception on secondary education 11th grade students’ end-of-semester success point and on its differentiation in terms of school type and field ...
Okul Öncesi Dönemde Ebeveyn-Çocuk İlişkisi ve Çocukların Psikolojik İyi Oluşu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-08-02)
In this study, it is aimed to examine the relationship between parent-child relationship and child psychological well-being in preschool period. Parent-child relationship and children's psychological well-being were examined ...
Sosyal Adalet Liderliği ve Okul İklimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
The purpose of this research is to examine the relationship between social justice leadership
(SJL) and school climate according to the views of students studying in 9th grade at Anatolian
High Schools, Anatolian ...
Kültürel Sermaye ile Okul İklimi İlişkisine Yönelik Öğretmen Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)
In the research, the relationship between cultural capital and school climate was revealed according to the opinions of teachers working in public secondary schools in the central districts of Ankara. This research is a ...