Bölüm "Okul Öncesi Öğretmenliği" için listeleme
Toplam kayıt 37, listelenen: 21-37
-
Okul Öncesi Eğitim Ortamının Kalitesinin Çocukların Yaratıcılığına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research aims to explore the effect of early childhood environment quality of preschools served under Ministry of National Education on children’s creativity. Population of this research consist of preschools which ... -
Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Hareket Etkinliklerine İlişkin Görüşleri ve Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-28)From the moment they are born, children with motor development are able to explore the World and interact with others. Acquiring motor skills at an early age is important for having an active life in adulthood. Learning ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerinin Desteklenmesi: Tasarım Temelli Hizmet İçi Eğitimin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02-21)This research aims to examine the effect of the in-service training program based on the design-based learning approach on preschool teachers’ coding and computational thinking skills. The study group consisted of 40 ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Mesleki Yabancılaşma ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the research is to examine the relationship between work alienation and burnout levels of preschool teachers during COVID-19 pandemic period. The research method is planned as the explanatory sequential mixed ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çok Kültürlü Yeterlik Algıları ve Çok Kültürlü Eğitim Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-06)In the research, the level of multicultural competency perceptions of pre-school teachers and multicultural education applications were examined. The mixed-method and The Explanatory Sequential Design were used as research ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Pedagojik Alan Bilgileri ile Çocukların Çalışma Belleği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the relationship between preschool teachers' mathematical pedagogical content knowledge and preschool children's working memory skills, teachers' working memory awareness and ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Dışı Öğrenme Etkinliklerine Yönelik Öz-yeterlilik İnançları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to investigate pre-school teachers’ self-efficacy beliefs on out of school activities and learning practices. The research has utilized exploratory mixed pattern method using both qualitative ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisinin ve Çevrimiçi Öğretmen Yeterliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aims to assess the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) and online teaching competencies of preschool teachers. Specifically, it aims to develop a valid and reliable scale tailored for preschool ... -
Okul Öncesi Öz-Düzenleme Programı'nın Çocukların Özdüzenleme, Problem Davranışları ve Sosyal Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this research is to develop the “Self-regulation Program” to support the self-regulation of children and investigate the effects of the program on the selfregulation, problem behaviors and social skills. Embedded ... -
Okul Öncesi Sınıflarında Özel Gereksinimli Çocukların Temsil Edilmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study, which investigates the representation of children with special needs in preschool classrooms, was carried out with an exploratory sequential mixed methods design. In the first qualitative phase, in-depth ... -
Özel Gereksinimli ve Tipik Gelişen 0-6 Yaş Çocukların Ev Ortamlarının Kalitesini Yordayıcı Değişkenler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-12-18)The purpose of this study was to identify the variables that predict the quality of home environments of young children aged 0-6 years. The independent variables included mothers' socio-economic characteristics, parenting ... -
Resimli Çocuk Kitaplarının Eleştirel Düşünme Becerilerini Desteklemesi Yönünden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aimed to analyse the picture books published for preschool children in terms of their supporting qualities on critical thinking skills development. This descriptive survey model study investigated hundred chilren ... -
Resimli Öykü Kitaplarının Çocukların Ve Annelerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study, which aimed to understand the effect of egalitarian or alternative gender role representations in picture storybooks on children's gender stereotypes and their mothers' gender role attitudes, was conducted in ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Sorgulama Temelli Matematik Etkinliklerinin Çocukların Matematiksel Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study was to develop a module of inquiry-based mathematics activities that are suitable for 60-72 month-old children's developmental characteristics, interests, needs and expectations as well as the ... -
Yaşam Becerileri Programının Beş Yaş Çocuklarının Yaşam Becerileri, Benlik Algıları ve Sosyal Duygusal Uyum Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research is conducted to analyze the effect of Life Skills Program on five years old children’s life skills, self-perception and social emotional adaptation levels. A semi-experimental pre-test / post- test and follow-up ...