Başlık için listeleme
Toplam kayıt 29255, listelenen: 19496-19515
-
Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Anne ve Babaların Ana-Babalık Algısı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to reveal motherhood and fatherhood perception of the parents having child in early childhood period. This research was conducted with a mixed research method in which qualitative and quantitative ... -
Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Akran, Ebeveyn ve Öğretmen İlişkileri ile Mizaç ve Sosyal Becerileri Arasındaki İlişkiler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07)This study aims to uncover the direct and indirect relationships between peer-teacher-parent relationships, temperament variables, and social skills of 46-72 months children enrolled in pre-school education institutions. ... -
Okul Öncesi Dönemde Duygusal Zeka ve Empati ile Ahlaki ve Sosyal Kural Bilgisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)The research aims to investigate relations between emotional intelligence and empathy levels with moral and social rules knowledge of children who attend an independent kindergarten and also are expected to continue to ... -
Okul Öncesi Dönemde Ebeveyn-Çocuk İlişkisi ve Çocukların Psikolojik İyi Oluşu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-08-02)In this study, it is aimed to examine the relationship between parent-child relationship and child psychological well-being in preschool period. Parent-child relationship and children's psychological well-being were examined ... -
Okul Öncesi Dönemde Matematik İle Dil Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study aims at revealing whether preschool children use mathematical concepts in their daily talks; how teachers communicate with a child using a mathematical expression; teachers’ opinions of relationship among ... -
Okul Öncesi Dönemde Oyun Uygulamalarında Öğretmen-Çocuk Etkileşiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-02-07)Teacher-child interactions play an important role in development and learning. This study was an in-depth investigation of teacher-child interactions during free play and play-based practices, which have been reported in ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklar İçin Gürültüde Sözcük Tanıma Testi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024)Speaking, learning and socializing in daily life mostly occur in the presence of intense noise. Therefore, evaluating speech perception in noise is an important element for all age groups. Although there are Turkish tests ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarda Bakış Açısı Alma Becerileri, Duygu Düzenleme Ve Ahlak Gelişiminin Davranış Sorunları Ile Ilişkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016)This study aimed to investigate the mediator role of emotion regulation and moral judgments in the relationship between cognitive and affective perspective-taking skills of children and their internalizing-externalizing ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Akran İlişkileri ve Sosyal Beceri Düzeylerinin Anne Çocuk İlişkileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to explain the relationship between child-mother relationships and peer relationships and social skills level of children. The participants of the study were chosen by snowball sampling method ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Günlük Stres Yaşantılarının Öğretmen ve Ebeveyn Bakış Açısıyla İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this research is to examine the stress experiences in preschool children by the perspective of parent and teacher. Study participants included 305 parents with aged 5-6 years children, and 333 preschool teachers ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Nörolojik Durumları,Gelişimsel Parametreleri ve Fiziksel Uygunlukları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019)Alkan, H. Investigation of the relationship between neurological status, developmental parameters and physical fitness in preschool children, Hacettepe University, Graduate School Health Sciences, Physical Therapy and ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Defined as the duties, responsibilities, and behaviors a society expects the women and men to display, gender has always been a topic of controversy. Yet, children s opinions concerning gender has not been examined that ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Üstün Yetenekli Çocukların Aday Gösterilmelerine Yönelik Geliştirilen Eğitim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-08)The aim of this research is to make early childhood teachers and preservice teachers nominate gifted children as candidates in their classrooms. For this aim, Gifted Children Nomination Training Programme (ÜYÇAGEP) was ... -
Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Personelin Cinsel İstismar Bildirim Durumları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study is conducted to examine the information of reporting child sexual abuse, factors affecting the decision of not reporting child sexual abuse and attitudes toward reporting sexual abuse of the staff working in ... -
Okul Öncesi Eğitim Kurumu Yönetici ve Öğretmenlerinin Rehber Öğretmenlerin Rollerine İlişkin Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The task of the teachers in preschool education is not only children s healty development and success In addition, it is the responsibility of the educators to get the children to adopt social values, to provide children ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamlarındaki Dış Mekan Kalitesi İle Dış Mekan Ortamlarına İlişkin Öğretmen Algıları ve Kullanımlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to evaluate the outdoor quality level in preschools and the duration of outdoor using in terms of various variables, to examine the relationship between outdoors’ quality and teachers’ outdoor ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamının Kalitesinin Çocukların Yaratıcılığına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research aims to explore the effect of early childhood environment quality of preschools served under Ministry of National Education on children’s creativity. Population of this research consist of preschools which ... -
Okul Öncesi Eğitimcilerin 36-72 Ay Aralığındaki Çocukların Davranış Problemleri ile Ilgili Görüşlerinin İncelenmesi ve Başa Çıkma Stratejilerinin Belirlenmesi
(Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2013)This research has been carried out in order to take opinions of preschool teachers about assessment of behavioral problems of 36-72 month-old children and capabilities of class and behaviour management. In accordance ... -
Okul Öncesi Eğitimde Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Bir Olgubilim Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it is aimed to examine perceptions of the teachers, parents, school administrators and out-of-school learning environment authorities towards out-of-school learning environments in early childhood education. ...