Bölüm "Matematik ve Fen Bilimleri" için listeleme
Toplam kayıt 73, listelenen: 21-40
-
İlköğretim Geometri Öğretiminde Materyal Kullanımı İle İlgili Türkiye'de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the published postgraduate theses on material use in primary education geometry education is intended to be document analyzed. The study included 55 master's theses and 4 doctoral theses published in the ... -
İlköğretim Programlarının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Açısından, Çevre Eğitimi ve İklim Değişikliği Boyutunda İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The study will analyze 2018-2019 primary education programs in terms of climate change and sustainable environmental education and will try to reveal how well they meet UNDP 2030 sustainable development objectives. Document ... -
Kavram Haritaları ile Öğretimin Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Çokgenler Konusundaki Başarısına ve İlişkilendirme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to analyze the effect of polygons teaching on the geometry achievement and making connection skills of middle school 7th grade students by means of the concept map. This study was created using the ... -
Lise Öğrencilerinin Kimyasal Denge Konusunda Grafik Kullanma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, the students' ability of drawing, reading and interpreting a graph was reviewed by developing a test of open-end questions including balance in the unit "Speed and Balance in the Reactions" in the 11th ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde Üst Bilişsel Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Considering the reflections of the developments in science and technology upon education, there is a need for individuals who are productive and who can, construct information, think critically, produce alternatives in ... -
Lise Öğrencilerinin Matematiksel Örnek Üretme Stratejilerinin ve Yaratıcılıklarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Mathematics needs generations who are familiar with concepts far from rote and can use them when necessary. These needs can be met with mathematical tools that will be used effectively in the educational environment. For ... -
Matematik Dersinde Kullanılan Zekâ Oyunlarının 7. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, the effects of intelligence games used in mathematics lessons on the problem-solving skills of 7th grade students were examined and student opinions about the applied intelligence games were determined. In ... -
Matematik Eğitimcileri Ve Matematik Öğretmen Adaylarının Eğim, Değişim Oranı ve Türev Hakkındaki Kavram İmajlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-04)This research study aims to examine the concept images of mathematics educators and pre-service primary school mathematics teachers (PSPSMT) about concepts of slope, rate of change and derivative. Research employed holistic ... -
Matematik Eğitiminde Tasarım Odaklı Düşünme Ve Bilgi İşlemsel Düşünme İle Zenginleştirilmiş Bir Öğretim Tasarımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In today's education system, where the problems encountered in daily life are at the forefront, there are skills and standards that students need to gain to find solutions to these problems. ISTE has determined seven ... -
Matematik Öğrenme Güçlüğü İle İlgili Yapılan Çalışmaların Dokuman Analizi İle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07)In this study, it was aimed to examine the studies conducted in Turkey on mathematics learning disability between 2002-2022. Document analysis was adopted. Field search was made in the Higher Education Council Thesis Center, ... -
Matematik Öğretimi için Oyunlaştırılmış Ders Tasarımı Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to present a gamified lesson design model for mathematics instruction. To this aim, the factors that played the main role in the emergence of the design model were examined. In more detail, the gamification ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Alan Ölçmede Birim Kavramı Anlayışlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the aim was to examine the understanding of prospective middle school mathematics teachers regarding the concept of unit in area measurement. For this purpose, a survey design was employed. The study was ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Kanıt Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Mathematical proof, in addition to its duties such as verifying and explaining a claim, helps to understand mathematics and constitute new information, thereby increasing its importance in mathematics education. Proving ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Temsil ve İlişkilendirme Becerilerinin Matematiksel Modelleme Sürecinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Looking at the sub-competencies of mathematical modeling, which has been studied intensively in mathematics education in recent years, it has been seen that making making connections skills and representation skills have ... -
Matematik Öğretmeni Adaylarının Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları İçeren Ders Planı Hazırlama Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This research aimed to evaluate the lesson plans incorporating augmented reality applications and examine the opinions of prospective secondary school mathematics teachers regarding the use of augmented reality applications. ... -
Matematik Terimlerinin Semantik Ve Sentaks Açıdan İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Language, a communication tool used by human beings is also of crucial importance for explaining and comprehending math. Math is a system and a metalanguage, which owns its unique terminological language yet is learned ... -
Matematiksel Becerilere İlişkin Birliktelik Kurallarının Çıkarılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The cumulative nature of mathematics is one of the most important aspects of mathematics teaching. The preliminary learning required in the teaching of a mathematics subject should be determined first, then the deficiencies ... -
MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN DENK KESİRLER KONUSUNUN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÜSTBİLİŞSEL BİLGİLERİNİN KAVRAMSALLAŞTIRILMASI
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine the metacognitive knowledge structures required for mathematics teaching. The metacognitive knowledge that mathematics teachers use while teaching the subject of equivalent fractions has been ... -
Mühendislik Tasarım Temelli Matematik Etkinliklerinin Ortaokul Ögrencilerinin Akademik Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Teaching mathematics in the classroom requires creating opportunities for children to learn mathematics, providing a supportive learning environment, nurturing processes and strategies that promote learning. One of these ... -
Mülteci Öğrencilerin (Suriyeli) Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumlarının Tespiti
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Throughout history, the Middle East has not been free due to war and internal turmoil. One of these countries is Syria. As a result of the internal turmoil in Syria, Turkey has received an intense migration. The fact that ...